Budvanski zalogaji – medeni gambori

Budvu volim kao rodni grad, iako nisam tu rođen, primila me je kad mi je bilo važno u životu. Odrastao sam dobar deo detinjstva u njoj, završio srednju školu, i stekao za života važne prijatelje. Poznajem je jako dobro iako se iz dana u dan menja, nadam se da će zadržati svoju dušu. Tu sam razvio razne veštine i znanja koja su pre toga izgledala nedostižna. Usavršio sam plivanje, vaterpolo, ronjenje, pecanja, pendulanje, ribanje na pušću, vožnju čamca, spremanje morskih specijaliteta i jedenje istih. Divno je biti blizu tako jednog dragocenog resursa kao sto je more i njegov živi svet.

Godina u jednom primorskom gradu ima varijacije koje se kreću od prelepog leta, sunca, plaže, turista, do sumornih zimskih dana, kad duva jugo, pada kiša, nema nigde nikoga na ulicama. Ali svi ti dani oblikuju primorski grad, i ako ga voliš, moraš da ga prihvatiš u svim formama. Ja sam ga prihvatio upravo takav kakav jeste. Zimi nas je okupirala škola i vaterpolo treninzi u Kotoru ili Herceg Novom, a leti nismo izlazili iz vode. Da je moglo da se spava u vodi mi bi i to radili. Ujutro trening, pa plaža, pa trening, pa „u grad“, pa spavanje, pa sutra opet u krug. Otići „u grad“ je po budvanski podrazumevalo sedenje na zidinama Starog grada ili u Mogrenu, piće u Casperu, diskoteka Raj, diskoteka Movie club, Jeff, Greco, imalo je mnogo značenja.

Omiljena plaža nam je bila Mogren I ili II. Jednog dana, ležimo na plaži i razmišljamo da bi to veče mogli umesto u grad, da ostanemo kod nekoga kući i da napravimo super večeru, gambori na buzaru. Plan akcije je jednostavan, makar je u tom momentu izgledao. Odemo ranije sa plaže u 16.30 jer koča stiže u luku u 17h i tada kreće kupovina sveže ribe. Koča je taj dan rano ujutro izašla na pučinu i bacila mreže. Pokupili su razne vrste ribe, malo lignji, hobotnica, gambora. Na budvansku rivu iznesu sortirane vrste riba i morskih plodova koji mirišu na more i na sveže. To je najbolji način doći do sveže ribe, a sigurni ste da je isti taj dan ulovljena. Nikac i ja užurbano smo grabili sa plaže ka rivi, bili smo sigurni da ćemo se večeras gostiti. Kad smo došli, nigde ni jednog gambora. Prodavačica je bila prezadovoljna što je pre par minutu prodala svu količinu i sa osmehom nam kaže da je jedan rus došao i kupio sve odjednom. Šta da se radi, nije nam preostalo ništa drugo nego da našu sreću za gambore na buzaru nađem neki od sledećih dana.

Kako bi nadoknadili izgubljeno dogovorimo se da i to veče idemo „u grad“. Dok sam se spremao, zove me Nikac i ne može da dođe do reči od uzbuđenja. Ipak udahne duboko i kaže da na spratu ima goste koji su iznajmili smeštaj kod njega i da je to ekipa rusa. Zamoli li su njegovu majku da im pozajmi veliki lonac i da u njihovoj kuhinji skuvaju nešto. Kad je čuo šta, hteo je da se sruši! Ti rusi su kupili svu količinu gambora, skuvaće ih u slanoj vodi i poslužiti uz hladno pivo!!! Oooo da li je moguće, kuvani gambri i pivo, za mene je to nemoguć spoj, pa nije to čips i pivo. Gambori zaslužuju više od toga! Njihovo meso je vredno i slatko i svilenkasto, i najmanje što im treba uraditi je da ih ispoštujete sa jednim bogatim sosom na buzara. Mi smo im namenili buzaru, a rus će da ih zalije pivom, nisu dobili to što zaslužuju. Zato smo se zarekli da ćemo prvom sledećom prilikom odati počast i tim gamborima i svim drugim koji koji su neadekvatno pojedeni, uz jednu sočnu i moćnu buzaru. Ne sudim rusu, on je uživao na svoj način, ali da me pitao spremili bi mu buzaru, pa da ga vidim da li bi mu ikad ponovo pali na pamet kuvani gambori i pivo.

Gambori na buzaru:

Gambori se dobro operu, mogu i da se kratko obare dok postanu beli. Često u prodavnicama možete naći već obarene pa zaleđene gambore, to je osnovna priprema da bi duže trajali. Za buzaru, prodinstajte crni i beli luk i nalijte lepim belim vinom. Sačekajte da alkohol ispari, pa dodajte iseckan očišćen paradajz da se dinsat, začinite solju i biberom, dodajte par lovorovih listova i kuvajte lagano da se paradajz ukuva. Na kraju ubacite gambore. Njima ne treba mnogo, samo da upiju sokove i promene boju iz prozirne u belu. Ako je buzara tečna, može da se doda malo prezli da zgusnu i pokupe višak tečnosti, a neko voli i taj ukus. Gamobe na buzaru prelijete preko debelih šupljih špageta ili ih jedite bez testenine.

E ovo je po mom mišljenju jedan od boljih načina da se uživa u gamborima.

I ovo leto smo se prisetili tih dogodovština od pre dosta godina. Lepo je bilo evocirati uspomene. Zato sam odlučio da ove godine moju porodicu počastim još jednim jelom sa gamborima uz prateće vokale luce i barbune. Nazvali smo ih „Medeni gambori“. I opet sve počinje od odlaska pred koču, vreme se nije promenilo, i danas stiže oko 17h. Riba je već postavljena, sveža i okupana morem. Gambori presijavaju na suncu, a mi gladamo na sve strane ima li neki rus, ne gubimo vreme i prvo njih uzimamo. Barbuni su mali i medeni, kaže prodavačica da im otkinemo glavu, uvaljamo u brašno i ispržimo. Luce imaju lepo belo meso, veoma su ukusne. Uzimamo ovaj trio i pravac kući da spremamo.

Ribu smo sortirali, očistili, pripremili za pečenje. Ribu posolimo i uvaljamo u kukuruzno brašno, daje lepšu boju i šmek prženoj ribi. Ja jesam ljubitelj ribe na gradele, ali u kući treba biti praktičan. I barbuni i luce na isti način ispečemo, složimo i prelijemo marinadom. E sad ta marinada ima više značenja. Sedeo sam sa prijateljem iz Slovenije u dobro poznatom ribljem restoranu u Beogradu. Naručimo brancina iz rerne na povrću. Sjajno spremljeno, meso prelepo. Ja uzmem marinadu i Slovenac pita – jel’ riba loša, što stavljaš marinadu? Kažem da za mene marinada obogaćuje ukus i da volim tu kombinaciju. Za njega marinadu koriste kada hoće da prikriju da riba nije sveža, pa i on sam izbegava da je koristi, kaže tako je u Sloveniji. Možda kod njih, pa ukusi se razlikuju, ali sam siguran da u Crnoj Gori i Srbiji većina smatra da marinada pojačava i obogaćuje ukus dobre ribe, i ja delim to mišljenje.

A za Medene Gambore, pravimo poseban recept. Na maslinovom ulju prodinstamo beli luk, dodamo gambore i sačekamo da meso promeni boju u belu. Dodamo na četvrtine iseckan čeri paradajz i dinstamo da se ukuva. Dok se taj deo sjedinjavanja dešava pripremamo bombu za finale. Kašika meda, sok od jednog limuna, na vrh kašike čili u prahu, soli i bibera. Sve izmešate i prelijete gambore i sačekate da se medena reakcija desi. Med daje slatkoću, limun kiselost, a čili ljutinu. Ukus namestite kako vama odgovara, slađe ili ljuće. Mi smo namestilo da sve bude medno, a ljutina taman opali i posle par sekundi nestane.

Posle spremanja, ostaje da se uživa. Barbuni, luce, medeni gambori, Sauvignon crnogorski, fenomenalna kombinacina za letnje veče na terasi sa porodicom. Idealan finiš letnjeg odmora u voljenoj Budvi, gde se duša odmara, a hrana oporavlja.

5 mišljenja na “Budvanski zalogaji – medeni gambori

1. Jos uvijek, vidim pred ocima onog Rusa kako tamani gambore i pivo 🙂 jos mu nisam oprostio 🙂 Kod nas u Budvi je neshvatljivo da pojedes ribu bez vina, stari ribari nakon sto pojedu ribu kazu: “Daj mi casu vina, da ova riba ne pomisli da je pas pojeo!” ili sto bi rekli riba se kupa u tri vode: u moru, zatim u vodi dok se kuva i na kraju u vinu u stomaku!!!

Sviđa mi se

2. Brate, sve si bolji… kad pravis za drugare?

1. Pravimo feštu prvom prilikom? Večera iznenađenja!